Dobrinj Insula Krk

DOBRINJ, COMOARA DIN INSULA KRK SAU MUNTELE DE LA MARE

Cum e să mergi la mare dar să te cazezi la munte? Fantastic! Vă spun asta din proprie experiență. Prima oară am experimentat lucrul acesta anul trecut în insula grecească Skopelos. Căsuța albă cu ferestre albastre și pisici jucăușe, locul unde am stat timp de o săptămână, nu era nici pe departe aproape de plajele insulei. Era cocoțată la înălțime și înconjurată de păduri de pini. Ziua eram răsfățată de cântecul mării iar seara de liniștea și răcoarea muntelui. Încercați!

Anul acesta am ales ca destinație de vară insula croată Krk. Insula de Aur, așa cum mai este numită cea mai nordică insulă a Adriaticii, este un adevărat paradis pentru cei care vor să combine mai multe tipuri de turism. Aici vorbim despre o împletire perfectă între turismul litoral, turismul cultural și turismul gastronomic. Ultimul a lăsat urme adânci în amintirile de pe insula Krk. Și acum îmi plouă în gură când mă gândesc la cât de fericite au fost papilele mele gustative aici.

Dobrinj, o alegere inspirată

Atunci când am ales cazarea pentru ședera mea pe insulă am căutat ca aceasta să fie într-o zonă liniștită, departe de aglomerația stațiunilor de la malul mării. Descoperind relieful de pe Krk am constatat că am ocazia să stau chiar la înălțime, undeva în partea de nord-est a insulei. De acolo, din satul Dobrinj, aș avea posibilitatea să savurez frumusețea sălbatică și fermecătoare a acestui petic de pământ înconjurat de apele Adriaticii.

Deci, Dobrinj să fie! Am făcut cunoștință cu sătucul înconjurat de păduri dese și binecuvântat cu o liniște tulburătoare, la orele amiezii. Liniștea aproape nefirească pentru o localitate iubită de turiști m-a pus pe gânduri. Am concluzionat, la primul impuls, că e așa din cauza toropelii. Soarele frigea efectiv pământul. Surpriza uriașă și în același timp extrem de plăcută a fost să constat că această liniște se menține în fermecătorul sat de pe insula Krk, indiferent de momentul zilei.

Vă puteți închipui un loc în care auzi atât de clar o muzică creată de sunetul cișmelei din centrul satului, clopotul bisericii care sparge amorțeala din oră în oră și ciripitul păsărilor? Ei bine, acesta a fost fundalul sejurului meu în Dobrinj.

Dobrinj, istorie și povești

Dobrinj este cel mai vechi sat de pe insula Krk. Arhitectura caselor, zidurile mângâiate de vreme și îmbrățișate de vegetație și poveștile care roiesc în jurul acestui pisc ridicat mândru deasupra mării dovedesc lucrul acesta.

Cea mai interesantă poveste mi s-a părut aceea care amintește faptul că aici, în Dobrinj, au trăit comunități de vlahi sau krkovlahi. Aceștia ar fi fost aduși pe insulă în a doua jumătate a secolului al XV-lea de către Ivan al VII-lea Frankopan, căpitanul de pe Krk, din acea perioadă. Acesta avea nevoie de mână de lucru pentru a putea exploata potențialul agricol al insulei. Se spune că ultimul vorbitor de vlahă sau ”româna de pe Krk” a fost Mate Bajčić Gašpović care a murit în anul 1875.

Sunt convinsă că satul este plin de povești spumoase, multe dintre ele venind din vremuri demult apuse. Unele pot fi descoperite doar pășind agale pe străduțele înguste și umbroase. Aproape fiecare zid și fiecare construcție are câte o plăcuță care explică în mai multe limbi istoria locului. Concluzia mea a fost aceea că satul este un muzeu în aer liber.

Pisicile de pe insula Krk

O altă poveste a satului, de data aceasta blănoasă, este aceea a pisicilor. Doamne ce multe erau și cât erau de frumoase. Nici  nu ar fi putut fi altfel când acestea erau răsfățate de săteni în fel și chip. În fața caselor erau mereu pregătite tăvițe cu apă și mâncare pentru micile feline. Acestea stăteau toată ziua tolănite la umbra copacilor sau a zidurilor de piatră și deveneau extrem de jucăușe seara.

O amintire ghidușă rămâne aceea în care eu, pregătită să fac o fotografie de la punctul de belvedere al satului, mă trezesc cu o pisicuță jucându-se cu șireturile de la adidașii mei. În momentul în care am văzut-o, a sărit pe un zid aproape de fața mea pregătită să se joace cu părul meu prins în coadă. A ieșit un selfie….în întuneric, de provocat zâmbete.

Galeria de artă

Supriza mare a fost atunci când în una dintre serile petrecute în Dobrinj am asistat la deschiderea unei galerii de artă. Da, sătucul mic și liniștit de pe Krk are o viață culturală destul de animată. Pe lângă această galerie redeschisă într-o frumoasă seară de iulie, satul are și un muzeu etnografic. Mai mult decât atât, tot aici are loc și un festival al instrumentelor muzicale tradiționale. Acestea poartă denumirea de sopile și sunt niște flaute fabricate pe insula Krk.

Seara deschiderii galeriei a fost taaare colorată și frumos acompaniată de muzică. Pe o scenă amenajată în centrul localității, cu un auditoriu numeros, a cântat o trupă cunoscută în Croația. Faptul că apartamentul unde am fost cazată era chiar în centru a fost un mare avantaj. Am putut participa la eveniment, de pe terasa mea, la un pahar de vin local

Insula Krk, gastronomie și loc de relaxare

Apropo, vinul din insula Krk este recunoscut internațional. Numit vinul de aur, Žlahtina, este ținut la maturare în apele mării la aproximativ 30 de metri adâncime. Cât despre gust, ce pot să spun, diVin!

Și pentru că tot veni vorba de gust, insula Krk se laudă cu un număr impresionant de restaurante de top pentru gastronomia croată. În Dobrinj se află unul dintre acestea. Specializat în paste făcute handmade numite šurlice și o plăcintă cu brânză cum doar aici poți mânca, restaurantul Zora este căutat de turiștii ajunși pe insulă.

Eu m-am bucurat zilnic de bucatele de aici. Ca o completare, nu m-am cântărit când am ajuns acasă. O voi face peste o săptămână, după un regim bazat pe salate…

Ce mi-a plăcut cel mai mult în satul meu croat de pe insula Krk a fost faptul că mașinile nu aveau voie să intre în localitate. Toate erau parcate într-o zonă special amenajată atât pentru turiști cât și pentru localnici. La început m-am panicat apoi, văzând că distanțele sunt foarte mici, chiar m-am bucurat. În cele câteva minute făcute zilnic spre parcare, puteam admira casele invadate de flori, străzile înguste dar primitoare, bătrâneii care citeau ziare sau completau integrame la umbra teraselor de piatră sau fluturi care zburau atât de aproape și atât de liniștiți încât puteam să îi fotografiez fără prea mult efort.

Încearcă o vacanță la mare cu cazare la munte

Da, am fost la mare dar m-am cazat la munte. Cam așa aș putea descrie pe scurt vacanța mea din insula Krk. Vor urma multe povești despre plajele din insulă, despre orașele pitorești sau despre restaurantele încercate cât am stat aici. Însă, pentru că sătucul acesta m-a fermecat iremediabil, am hotărât ca povestea lui să fie cea care ajunge prima în ”paginile” Tarabei.

Dacă povestea mea nu v-a convins, poate imaginile din Dobrinj o vor face să nu îl ocoliți atunci când ajungeți pe insula Krk. Credeți-mă, e de magic!

Nu încetați să iubiți, fiți frumoși și colorați-vă viața cu amintiri prețioase!☺

Dacă ți-a plăcut articolul, poți lăsa un comentariu mai jos!

Pentru a fi la curent cu toate postarile mele apreciază pagina de facebook  și dă follow pe instagram !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here