Lund

Nici nu am desfăcut bine bagajul din ultima călătorie, cea în care am descoperit farmecul provinciei suedeze Skåne, că m-am și pus pe scris. Efectiv nu mă pot abține să nu vă povestesc experiența mea în țara celei care ni l-a dat pe Nils Holgersson sau care ne-a încântat cu voci precum ABBA, Ace of Base sau Roxette. Și pentru că, de obicei, ultima impresie rămâne adânc întipărită în suflet, voi începe cu ultimul oraș vizitat, Lund.

Atunci când mi-am făcut planurile pentru această escapadă de câteva zile în Malmö, cu trecere spectaculoasă pe Podul Øresund spre Copenhaga, nu am trecut pe lista de hoinăreli orașul Lund. De ce? Pentru că nu știam de existența lui. Nu știam că la doar 18 kilometri de Malmö, al treilea oraș ca mărime din Suedia, există o astfel de destinație care te farmecă iremediabil.

Cum am ajuns aici?

Dintr-o întâmplare. Pentru a descoperi la pas Malmö a fost de ajuns doar o singură zi și nu două așa cum preconizasem. Atunci, mi-am amintit că în momentul în care am luat autobuzul din aeroport spre Gara Centrală din Malmo am observat că erau autobuze care mergeau și spre Lund. La momentul respectiv nu am realizat că acest oraș poate fi important pentru regiunea în care mă aflam, partea de sud a Suediei. Însă atunci când am constatat că mai am o zi la dispoziție să mă plimb și să descopăr locuri interesante, am căutat informații despre acel Lund văzut pe indicator. Și ce să vezi! Am descoperit un oraș fermecător.

Și uite așa, sfârșitul de octombrie m-a găsit plimbându-mă pe străzile unui oraș care abundă în clădiri ce creează un spectacol vizual desăvârșit. Surpriza a fost și mai mare atunci când am constatat că acele clădiri care păreau rupte din povești cavalerești erau înțesate de tineri veseli și frumoși. Cu alte cuvinte, am descoperit un puternic centru studențesc.

Lund, centru universitar

Aș putea spune că acest campus universitar din Lund este un adevărat obiectiv turistic al orașului. O plimbare pe aleile sale este o plăcere și o încântare. Intrarea, care rivalizează cu cea a unei cetăți medievale, este pe cât de spectaculoasă pe atât de prietenoasă. Și când, după arcada care te invită să intri în lumea studențească, dai cu ochii de clădirea bibliotecii, regreți că nu ți-ai petrecut aici anii ”tineri și neliniștiți”.☺

Ce mi-a plăcut cel mai mult în acest campus a fost abundența spațiului verde. Atunci când verdeața parcurilor nu-și mai găsea loc la nivelul solului, aceasta inunda clădirile și le transforma în adevărate opere de artă. După imaginile oferite de aceste locuri am concluzionat că am ales perioada potrivită pentru a vizita Lund. Culorile toamnei au dat un adevărat spectacol.

Străduțele din Lund sunt cochete și prietenoase.

Peste tot dai de magazine și cafenele. Uuuu! Cafenelele sunt o adevărată sărbătoare. Suedezii asociază cafeaua cu un dulce. Și când spun dulce mă refer la vitrinele cu prăjituri colorate și bomboane de ciocolată care sunt vedetele cafenelelor. Fiind o iubitoare de cafea, vă imaginați câte prăjituri am savurat în Lund!

În Lund totul este surprinzător, străzile, clădirile, arhitectura, aerul relaxant și mai ales piețele. Atunci când am descoperit Piața Primăriei am rămas plăcut impresionată. Locul, scăldat de lumina soarelui care încerca din răsputeri să spargă bariera celor 4°C, era plin de viață.

Cel mai mult mi-a plăcut locul cu bănci amenajat în fața primăriei. Zeci de tineri, care parcă nici nu simțeau gradele scăzute, socializau pe uriașele bănci așezate în bătaia soarelui. Unii, mai studioși, savurau paginile cărților din dotare. Ce am făcut? M-am conformat și eu mulțimii și m-am relaxat pe una dintre bănci. După câteva minute m-am ridicat cu o energie frumoasă, pozitivă și ușor ciudată după patru zile de hoinăreli neîntrerupte.

Biserica Tuturor Sfinților

În Lund am descoperit două biserici extrem de frumoase. Prima care mi-a ieșit în cale a fost Biserica Tuturor Sfinților. Aceasta a fost construită ca urmare a evoluției rapide a orașului în a doua jumătate a sec. XIX. Catedrala orașului nu mai făcea față cerințelor enoriașilor, deci se dorea un al doilea lăcaș de cult pentru comunitate. Cel care a realizat planurile acestei biserici a fost Helgo Zettervall, unul dintre cei mai mari arhitecți din Suedia.

Biserica a adoptat în arhitectură stilul gotic, specific anilor 1200-1400, având ca dimensiuni: 63 metri lungime, 33 metri înălțime, 72 de metri turnul.

Însă nu dimensiunile sale impresionează ci frumusețea și căldura din interiorul său, și nu vorbim de grade ci de atmosfera prietenoasă și îmbietoare. Mi-aș fi dorit să aud cântând cele două orgi din biserică. Sunt convinsă că ar fi fost un moment unic, însă am vizualizat tabloul în cele câteva minute zăbovite aici.

Surpriza a fost în partea din spate a bisericii unde am găsit un loc de joacă amenajat pentru copii. Mi-am și închipuit câțiva îngerași blonzi și cârlionțați jucându-se la măsuțele mici și colorate.☺

Catedrala din Lund

Cea de-a doua biserică din Lund, catedrala, este considerată simbolul orașului. Amplasată în centrul orașului, în apropiere de Piața Principală și de Primărie, aceasta este cea mai mare catedrală romanică din Scandinavia. Inițial catedrală romano-catolică, edificiul este în prezent Catedrala Diecezei de Lund din cadrul Bisericii Suediei (Biserica Evanghelică-Luterană).

Interiorul bisericii avea o energie aparte. Foarte multă liniște și foarte multă lumină. Se poate vorbi de simplitate dar în același timp de o măreție a lăcașului. Am pășit cu grijă pe pardoseala de gresie încercând să nu deranjez liniștea prin sunetul pașilor mei.

Nu degeaba se spune că acest lăcaș de cult este atracția orașului. Măreția, arhitectura dar mai ales artefactele adăpostite de zidurile cenușii dau un farmec aproape misterios construcției care scrutează cerul. În partea dreaptă a altarului un șir de scări îmbie călătorul la a descoperi secretele ținute în mare taină, undeva la subsol. Aici, scăldate de o lumină suavă, am regăsit mai multe pietre funerare și un sarcofag.

De-a lungul timpului, când regiunea aceasta era sub oblăduire daneză, catedrala din Lund a găzduit mai multe încoronări regale. Astăzi, măreața construcție, găzduiește pe lângă ceremoniile religioase și ceremonii de conferire a gradelor de doctor și diferite concerte sacrale.

Să nu uit de Horologium mirabile Lundese sau minunatul ceas din Lund, ceasul astronomic care stă mândru pe unul dintre pereții catedralei. Acesta arată fazele lunii și unde va apune soarele. Atunci când l-am văzut m-a vrăjit atât prin dimensiune cât și prin complexitate.

Unde mănânci în Lund?

Este întrebarea fiecărui turist care ajunge în acest oraș. Și eu mi-am pus întrebarea până am descoperit hala de food din centrul orașului, Saluhallen. O minunăție. În momentul în care pătrunzi în interiorul clădirii ai impresia că intri în regatul mâncării. Culori, arome, sunet de tacâmuri, vitrine îmbietoare, zâmbete și relaxare. Cam așa arăta această zonă în preajma prânzului.

Mi-a fost destul de greu să mă decid unde să mă așez și ce să mânânc. Totuși, peștele este vedeta acestei zone, așa că am mers pe această variantă. Supa de pește a fost demențială iar lupul de mare pe pat de cartofi cu roșii coapte, fenicul și ierburi aromatice a fost de nota 10 plus.

Dacă asezonez mâncarea cu zâmbetul celei care m-a servit, amabilitatea ei și relaxarea celor care se perindau prin restaurantele din jur pot spune că am luat masa într-un cadru special.

Lund mi-a rămas în suflet. Nici nu avea cum să nu mă cucerească, fiind un adevărat muzeu în aer liber. Că tot veni vorba de muzee, orașul are câteva astfel de obiective turistice. Însă eu am preferat să mă bucur de ceea ce oferă din punct de vedere arhitectural. Am preferat să mă plimb pe străduțele pavate ale orașului, să simt energia tinerilor care râdeau zgomotos și se bucurau de soarele de octombrie și să mă răsfăț cu culorile toamnei.

Și uite așa, timp de patru ore am simțit energia unui loc de poveste. Și ce poveste…

Nu încetați să iubiți, fiți frumoși și colorați-vă viața cu amintiri prețioase!☺

Dacă ți-a plăcut articolul, poți lăsa un comentariu mai jos!

Pentru a fi la curent cu toate postarile mele apreciază pagina de facebook  și dă follow pe instagram !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here